De auteur (Roeselare, °1960) van deze blog is musicus (piano, orgel, koor), musicoloog (KULeuven, PhD 2014) en classicus (KULeuven, MA 1983, spec. Grieks, kandidaat PhD 2016 - ).
Beroepshalve geeft hij les (Latijn, Grieks, esthetica) aan het Klein Seminarie te Roeselare.
Naast freelancer als klavierbegeleider en muziekwetenschapper is hij lid van de Adriaen Willaert Stichting / Foundation (Roeselare) en van de Guido Gezellekring.

Op deze blog verken ik bij voorkeur domeinen van 'het onbesliste', i.h.b. deze waar ethiek & esthetiek, verhaal & wetenschap,
retoriek & filosofie elkaar kruisen.
Meer duiding hierover vindt de lezer op de introductiepagina van elk label.

wetenschappelijke bijdragen:

academia.edu




maandag 4 mei 2015

Elgar, The Kingdom: is er niets beters?

Zwanenzang van het victoriaanse oratorium

 

Als hallmarks van zijn concertprogramma koos Concertgebouw Brugge dit seizoen voor een ‘Focus Purcell’ en een ‘Focus Elgar’. Op vrijdag 24 april was van deze laatste, na het concerto en de kamermuziek, het oratorium aan de beurt. deFilharmonie en het Groot Omroepkoor brachten, samen met vier solisten, een integrale van Edward Elgars The Kingdom (Op. 51). Thema: het wedervaren van de apostelen en Jezus’ naasten in de Pinksterdagen; in concreto: de fundering van de joods-christelijke kerk. Zaterdag en zondag volgden uitvoeringen in deSingel te Antwerpen. (Een eerste uitvoering vond al plaats op 3 april in Tivoli Vredenburg te Utrecht.) Voor info over de musici verwijzen we naar de website van deFilharmonie ofte Royal Flemish Philharmonic. 


                               

Na jarenlange studie van de victoriaanse en edwardiaanse kunstmuziek besluipt mij telkens weer een zeker verantwoordelijkheidsgevoel wanneer ik iets uit die tijd geprogrammeerd zie. Alsof ik het in bescherming moet nemen. Nu ook weer met The Kingdom. Het oratorium is beslist meer dan de moeite van het uitvoeren en het beluisteren waard, maar het staat nu ook weer niet geboekstaafd als een onbetwist meesterwerk. Ik hoor sommigen al kreunen: Is er niets beters? Is dit nog van deze tijd?  

Op academia.edu heb ik zopas een kritische beschrijving van het werk gepost, die de per definitie bondige (muziek)historische duiding van een programmatekst of concertinleiding substantieel wil uitbreiden. Deze bijdrage is dan ook bestemd voor de geïnteresseerde muziekliefhebber die het werk na een eerste beluistering wat beter wil leren kennen.

Mijn werkstuk heeft twee delen. Eerst gaan we uitgebreid in op het concept en de opbouw van het werk. Daarna worden een aantal aandachtspunten behandeld, die een eerste kennismaking van misvattingen kan behoeden en een meer attentieve beluistering kunnen verrijken. Als uitgangspunt, houvast en leidraad voor deze contextualisering, evaluatie en appreciatie gebruik ik de korte duiding op de website van het Vlaams Omroepkoor