(1) Dit bedrijf in St. Louis (Missouri, VS) was
actief van 1894 tot 1911. French Script,
een van de vele lettertypes die het liet ontwerpen, werd aangeprezen voor
formele aangelegenheden “where an elegant
mood was desired.” In het muziekarchief van het Klein Seminarie te
Roeselare, dat ik beheer en dat teruggaat tot het begin van de 19de
eeuw, komt het zowel in druk als in handschrift voor, maar steeds in documenten
uit de jaren 1930.
(2) P. Teilhard de Chardin, Lettre à sa cousine, in
Genèse d'une pensée, Paris, Grasset, 1961.
Bron: La dévotion au Sacré-Coeur de Jésus. Chronologie détaillée et
textes essentiels. Nouvelle expansion – La dévotion au XXe siècle: 1870 à nos
jours (1914-1919): http://spiritualite-chretienne.com/s_coeur/chrono_g4.html (11
juli 2017)
(3) Paus Leo XIII, Gebeden: Boodschap bij gelegenheid van het eeuwfeest van de toewijding van het mensdom aan het allerheiligst Hart van Jesus, Annum Sacrum 15, (vert. Jörgen Vijgen; wij decursiveren.):
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=2975 (11 juli 2017)
(4) Bron over Jef Crick: http://literairgent.be/lexicon/auteurs/crick-jef/
(11 juli 2017)
De (katholieke) Denderbode
(1846-1925) mag als ‘nieuws- en aankondigingenblad van de stad en ’t arrondissement
Aalst’ niet te verward worden met De Dendergalm (1886-1906), het (liberale)
weekblad van de stad Aalst. Verderop wordt ook verwezen naar De Volksstem (1895-1949), een (eveneens
katholiek) volksweekblad ‘voor beide Vlaanderen’, maar wel Aalsters. Het was
immers de voortzetting van de Gazette van
Aelst (1893-1895).
(5) Fr.-J. Verdoodt,
De weerslag van de eerste wereldoorlog op
de Vlaamse Beweging (2015): http://vosnet.org/index.php/tijdschrift-de-vos/archief/de-weerslag-van-de-eerste-wereldoorlog-op-de-vlaamse-beweging/ (11 juli 2017)
Zie ook: H.J. Elias,
Vijfentwintig jaar Vlaamse Beweging.
Eerste deel (1969). Inhoudstafel:
http://www.dbnl.org/tekst/elia002vijf01_01/index.php (11 juli 2017)
(6) Eduard Alfons was de
jongste van zes, drie jongens en drie meisjes. Via Geneanet contacteerde ik Vincent Volckaert die de stamboom van zijn
familie beheert. Hij wees mij er o.a. op dat vooral Stanisla(u)s, de oudste
broer, een en ander in de mars had. Hij was, naast gemeentepontvanger, een
productief literator en als componist van kerk- en orgelmuziek kennelijk zo
gevierd dat in 1981 te Merelbeke Stanislas
Volckaert-concerten plaatsvonden.
(7) De Denderbode, 1 september 1895, p. 1:
http://aalst.courant.nu/issue/DDB/1895-09-01/edition/0/page/2?query=%20volckaert&period=1895&sort=relevance (11 juli 2017)
Wat zijn studies aan het Conservatoire Royal de
Musique de Gand betreft, kreeg ik op de valreep volgende prestatielijst van
Jaak Maertens, ere-docent aan het
Gentse conservatorium en ere-directeur van de stedelijke muziekacademie Adriaen
Willaert te Roeselare:
*1894 –
eerste prijs geschreven harmonie (docent: Paul Lebrun),
samen met Hortense Van Beckvaert, Adolphine Capelle en Edmond Poussart;
* 1894 – eerste prijs praktische harmonie (docent:
François Van Avermaete), samen met
Jenny Van Avermaete en Octave Liem;
*1894 – eerste prijs contrapunt (docent: directeur
Adolphe Samuel), samen met
Hortense Van Beckvaert;
* 1894 – eerste prijs orgel (docent: Joseph Tilborghs);
* 1895 – eerste prijs fuga (docent: Adolphe Samuel), samen met Palmyre Buyst, Adolphine Capelle en Edmond Poussart.
* 1895 – eerste prijs fuga (docent: Adolphe Samuel), samen met Palmyre Buyst, Adolphine Capelle en Edmond Poussart.
(8) Op basis van de stamboom en meldingen in de lokale pers vermoeden we Sidonie Volckaert. Ook zij was ongehuwd en staat nu en in de Aalsterse bladen wordt geregeld gewas gemaakt van een Sidonie Volckaert die ‘schrijfster’, d.i. de secretaresse was van het plaatselijke Vrouwenziekenfonds ‘De Eendrachtige Zusterliefde’.
(9) In De Volksstem van 19 juli 1930 worden deze concerten in herinnering
gebracht naar aanleiding van eindelijk weer eens een “orgel-auditatie” (sic)door Volckaert. Blijkbaar waren die ‘orgelaudities’
tijdens de oorlog memorabel, want de journalist betreurt dat sindsdien wellicht
nooit nog zo’n evenement plaatsgevonden had.
(10) De Volksstem, 21 oktober 1905, p. 1 (aankondiging), p. 2 (verslag)
– (11 juli 2017):
Aankondiging:
Verslag:
(11) De Denderbode, 29 november 1908, p. 2: http://aalst.courant.nu/issue/DDB/1908-11-29/edition/0/page/2?query=%20volckaert&period=29%20november%201908&sort=relevance (11 juli 2017)
(12) De
Denderbode, 30 mei 1915, frontpagina: ‘Belgie’s
Noodkreet aan het H. Hart’
(11 juli 2017)
(13) De
Denderbode, 1 augustus 1915, frontpagina: ‘Een schoone plechtigheid’
(14) Cf. infra: ‘Een AVV/VVK-momentum’.
(15) De
Denderbode, 19 maart 1916, p. 3: ‘Gedurige
aanbidding’
(16) De Denderbode, 2 februari 1908, p. 1:
http://aalst.courant.nu/issue/DDB/1908-02-02/edition/0/page/1?query=Volckaert&period=1908&sort=relevance (11 juli 2017)
(17) Over AVV-VVK:
http://vosnet.org/index.php/avv-vvk/ (11 juli 2017)
(18) Over flamingant
activisme en passivisme, zie andermaal:
H.J. Elias,
Vijfentwintig jaar Vlaamse Beweging.
Eerste deel (1969). Inhoudstafel:
http://www.dbnl.org/tekst/elia002vijf01_01/index.php
(11 juli 2017)
(19) Naast Jaak Opsomer (2 talen, bezetting?) zetten nog
minstens zes Vlaamse componisten dit gedicht op muziek: Lodewijk de Vocht (5 bewerkingen: voor middenstem en piano, SATB
& piano, SATB a capella, SSAATTBB en een orkestbewerking), Remi Ghesquière (2 stemmen & klavier),
Emiel Hullebroeck (SATB) en Arthur
Meulemans (stem & klavier),
Paul Miry (3 talen, bezetting?) en
Frans Paepen (bezetting?).
Zie: H. De Backer & A. Van Ryckeghem, Liederen op gedichten van René de Clercq. 183 componisten (2003): http://www.avrmar.be/RDC/RDCcomponisten/RDCtoondichters.pdf
(11 juli 2017)
(20) P. den
Boer, Mentaliteitsgeschiedenis:
een begripsbepaling in Bijdragen en mededelingen betreffende de
geschiedenis der Nederlanden, 98 (1983), pp. 318-336, citaat p. 329.